طلاق
نویسنده: امیر علی محبی
زمان: پنج شنبه 29 خرداد 1393

پرسش : سوال بنده راجع به ماده 1085ق م است که تمکین در چه زمانی محرز خواهد شد؟منظور بنده این است که اگر مهریه را قسطی کرده باشند به محض دریافت اولین قسط باید تمکین صورت گیرد یا اینکه تا دریافت کل مهر من میتوانم تمکین نکنم؟و در صورت وجود یک چنین زیر ماده ای(بند)سندـ  کجاست وباید به چه مدرکی رجوع کرد؟با توجه به اینکه طرف بنده بعد از 4سال که در این مدت 3 بار دادخواست طلاق داده همینک به تقاضای تمکین رو اورده است و مهریه نیز پس از مدتها با معسر بودن وی قسطی شد ولی هنوز در حال حاضر نفقات معوقه را پرداخت نکرده است و احتمالا با این تقاضا هدفش پرداخت نکردن نفقه است چون تصور میکند که من از او تمکین نمیکنم لازم به ذکر است که تمام این مدت بنده برای به دست اوردن حق و حقوقم ابراز کرده ام که میخواهم با وی زندگی کنم ولی او نمیخاست .الان که به فکر بنده پی برده است میگو ید من نیز قصد ادامه زندگی دارم و تو باید با من زندگی کنی .که اکنون من از این هراس دارم که نتوانم به خوبی از پس این جنگ برایم .امید وارم که توانسته باشم سوالم رو خوب مطرح کنم وشما نیز به بنده کمکی نمایید. 
پاسخ : ماده 1085 بیانگر حق حبس زوجه است به این معنی که زوجه حق دارد ایفاء وظایف زناشوئی را منوط به دریافت مهریه نماید.وازاین حق یک بار وآنهم قبل از نزدیکی می تواند استفاده نماید مشروط بر اینکه مهر او حال باشد یعنی مهلتی برای پرداخت تعیین نشده و زوج عندالمطالبه مکلف به پرداخت باشد.بنا بر این چنانچه دادگاه اعسار وی را احراز نماید و مهلتی برای پرداخت مشخص نماید با پرداخت قسط اول حق حبس بدلیل موجل شدن مهر ساقط می گردد.مستند این موضوع در خود ماده مورد اشاره است.ضمنا این حق ارتباطی به نفقه ندارد.بهتر است به این جنگ با تدبیر خاتمه دهید بگونه ای که به آرامش وحقوقتان نیز برسید. 

 



 

پرسش : بنده 12 سال قبل با خانمي ازدواج كردم بعد ازعقد متوجه شدم خانم متاركه اي است وشوهرش بعلت عنين بودن خوش وي را طلاق داده من نيز آن زمان بعلت تفكرات گذشت درراه خدا مطلب را ناديده گرفتم اما حالا ايشان مرا خيلي ناراحت ميكند وهميشه از قوانين اسلام درمورد عدم وظيفه زن در قبال كارهاي خانه ونگهداري دوفرزندمان دم مي زند وحال خانه داري ندارد وچندين بار قهركرده رفته خانه مادرش كه با بدبختي برگرداندم حالا ميخواهم به اين غائله پايان دهم كسي كه براي خدا باهاش ازدواج كردم پدر من رادر اورده سوال: مهريه را بعلت كلاه برداري ميتوانم ندهم سوال:با توجه به اينكه ايشان كارمند است واز وقت خانه ميزده وسركار ميرفته وتمام حقوق هايش را در بانك بلوكه كرده باز ميتواند ادعاي اجرت كار درخانه كند.  
پاسخ : اولا که موضوع کلاهبرداری نیست و چناچه موجبات فسخ نکاح وجود داشته باشد بدلیل اینکه مدت 12سال گذشته است و خیار فسخ فوری می باشد دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید.بنابراین مهریه را باید پرداخت نمائید.درمورد سوال دوم دادگاه با رعایت جمیع شرایط و جاب نظر کارشناس متناسب با زحمات ایشان اقدام می نماید.

 



 

پرسش : اینجانب به علل موجه می خواهم همسرم را طلاق بدهم که یکی از این موارد عدم تمکین مسرم می باشد .سوال بنده از جنابعالی این است که چه کار کنم که اینقدر به درازا نکشد و زودتر طلاق بدهم؟  
پاسخ : دوست عزیز رسیدگی به دعاوی حقوقی مستلزم جری تشریفاتی است که بر اساس قانون آئین دادرسی مدنی الزامی و لازم الرعایه است بنا بر این انجام تشریفات قانونی از جمله ابلاغ وقت دادرسی.تعیین داور و رسیدگی به دلایل ومدارک و عنداللزوم استعلام از مراجع مربوطه فرصت و زمان زیادی می طلبد.تنها راهی که می توانید سریع به مقصود برسید طلاق توافقی است.  


نظرات شما عزیزان:

leyli.net7
ساعت11:07---2 مرداد 1393


من وبلاگمو آپ کردم و حالا منتظرم تا تو بیای ببینیش
▒)(▒)_______███☼███____(▒)(▒)
(▒)(█)(▒)__ ███_☼██████
_(▒)(▒)___██____████████
_________██____███▒▒▄▒▒....
__________██____█▒▒▒▒▒▒...
___________██____ █▒▒▒♥___(▒)(▒)
____________██_____▒▒____(▒)(█)(▒)
__________ __██____▒▒______(▒(▒)
_____________██__▓▓▒▓_______█
________██__██ ▓▓▓▒▒▒▓____█
_(▒)(▒)___███_ ▓▓_▓▓▓▓▓___█
(▒)(█)(▒)______▓▓__▓▓▓▓▓___█
_(▒)(▒)_____ _▓▓__▓▓▓▓▓___█___█
___________ ▓▓___▓▓▓▓_▓___█_█
__________ ▓▓___▓▓▓▓__▓▓__█
_________ ▓▓___███☼█__▓▓__█
___♥▒▒♥▒♥▒♥▒♥▒♥▒♥▒♥ __▓▓_█
___ ♥▒♥▒▒♥▒♥▒♥▒♥▒▒♥▒♥__▒▒


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: